Christer Ahlberg ny VD för Sedana Medical AB (publ)

Styrelsen i Sedana Medical AB har utsett Christer Ahlberg till ny VD för bolaget och koncernen. Christer Ahlberg efterträder Mike Ryan som nu ska fokusera mer på styrelsearbete i och utanför bolaget. Christer Ahlberg tillträder sin nya tjänst den 1 februari 2017.

Christer Ahlberg kommer närmast från Unimedic koncernen där han varit VD i 6 år och byggt upp och utvecklat bolaget från att varit en läkemedelskontraktstillverkare till att nu vara ett Specialty Pharma bolag med sex gånger så hög omsättning. Dessförinnan har han som VD etablerat det japanska läkemedelsbolaget Eisai i Norden och Baltikum. Utöver detta har Christer Ahlberg har en gedigen erfarenhet inom läkemedelsbranschen i ledande befattningar inom management, sälj- och marknad samt market access i bolag som AstraZeneca, Meda och Wyeth.

- Det är väldigt roligt och jag känner mig hedrad över att ha fått förtroendet. Jag ser fram emot att tillsammans med bolagets medarbetare och kunder fortsätta arbetet med att göra inhalationssedering med våra produkter AnaConDa och IsoConDa till en global standardmetod för sedering av mekaniskt ventilerade patienter inom intensivvården, säger Christer Ahlberg.

- Sedana Medical har drivit ett målmedvetet arbete med att leda utvecklingen av nästa generations sederingsterapi. Vi är övertygade om att Christer Ahlberg är rätt person att leda bolaget till nästa fas att registrera terapin och etablera bolaget på flera nya marknader och leda arbetat med att snart kunna erbjuda den första kommersiella lösningen för inhalationssedering inom intensivvård säger Thomas Eklund, Styrelseordförande på Sedana Medical AB.

För mer information, vänligen kontakta :

Christer Ahlberg, tillträdande vd, Sedana Medical AB, 070-675 33 30, christer.ahlberg@sedanamedical.com

Thomas Eklund, Styrelseordförande, Sedana Medical AB, 070-824 20 25